Okręgowa Komisja Wyborcza nr 10 w Międzyrzecu Podlaskim ogłosiła listę zarejestrowanych kandydatów na członków Rady Powiatowej Lubelskiej Izby Rolnej w powiecie bialskim.
Z terenu gminy Międzyrzec Podlaski kandydują:
Charczuk
Sławomir – Strzakły
Tymoszuk
Maciej- Krzewica
Węgrzyniak
Czesław – Tłuściec
Zaniewicz
Adam – Halasy
Hodziński
Krzysztof - Rogoźniczka
Panasiuk
Jerzy – Wysokie
Tym samym, w cieniu wyborów prezydenckich, w
środowisku rolniczym rozpoczęła się kolejna kampania wyborcza.
Osobiście stawiałbym na tego z Tłuśćca, ale
pozostali to również powszechnie znani i doświadczeni rolnicy oraz działacze
samorządowi czy społeczni.
Każdy, kto płaci podatek rolny staje się członkiem
Izby Rolniczej, a tym samym może głosować. Izby są samorządem rolniczym
powołanym do reprezentowania interesów rolników w rozmowach z władzami, ale ich
umocowanie prawne jest często podważane argumentem „Jaka z was reprezentacja i
jaki macie mandat zaufania społecznego skoro w wyborach do Izb bierze udział 5 do 10% uprawnionych
do głosowania?”
Pokażmy, że zależy nam na wyborze najlepszych
przedstawicieli i nie dajmy władzy powodów do użycia powyższych argumentów.
Później pilnujmy, czym się wybrańcy zajmują, a następnie rozliczmy ich z tej
działalności.
Stawmy się możliwie jak najliczniej
w lokalach wyborczych w niedzielę 31 maja 2015 r. Mieszkańcy Gminy Międzyrzec głosują w Urzędzie Gminy przy ul. Warszawskiej 20 w godzinach 8:00 –
18:00.
Izba Rolnicza – co to takiego?
To instytucja samorządu gospodarczego reprezentująca interesy rolników,
producentów rolnych, osób prowadzących gospodarstwa rolne.
Członkami samorządu rolniczego na mocy prawa są:
- osoby fizyczne i prawne, będące płatnikami podatku rolnego
- osoby fizyczne i prawne, będące płatnikami podatku
dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej
- członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych posiadający w
tych spółdzielniach wkłady gruntowe
Dochody izb pochodzą głównie z odpisu w wysokości 2% od uzyskanych wpływów
z tytułu podatku rolnego. W skali kraju to ok. 25 mln. zł rocznie.
W Gminie Międzyrzec Podlaski przewidywane w budżecie wpływy z podatku rolnego
są oszacowane na 723,50 tys. zł. Wynika z tego, że na działalność Lubelskiej
Izby Rolniczej z naszych gminnych pieniędzy idzie ok. 14,5 tysięcy
złotych rocznie.
Historia Izb Rolniczych rozpoczyna się na przełomie XVIII i XIX wieku,
gdzie w krajach skandynawskich pojawiły się zalążki samorządu rolniczego.
Jednak ruch ten najprężniej rozwijał się na terenie Francji i Niemiec. W latach
1920-38 powstały izby rolnicze w większości krajów europejskich. Pierwsza Izba
Rolnicza na ziemiach polskich powstała w Poznaniu w 1895 roku, w zaborze
pruskim. W II Rzeczpospolitej Konstytucja z marca 1921 r., obok samorządu
terytorialnego, gwarantowała istnienie samorządu gospodarczego. Lubelska Izba Rolnicza powstała w 1933 r. W okresie okupacji działalność izb
wojewódzkich została zawieszona, Niemcy pozostawili jedynie biura powiatowe,
które ściągały od rolników kontyngent. Po zakończeniu II Wojny
Światowej w 1945 roku izby wznowiły swoją działalność, lecz jako odbiegające od
politycznej linii rządu i partii funkcjonowały jedynie do 1946 roku, kiedy to zostały
rozwiązane dekretem o zniesieniu izb rolniczych. Na mocy tego dekretu zadania i
majątek izb został przekazany, kontrolowanemu przez rząd Związkowi
Samopomocy Chłopskiej. Po 50-latach niebytu w 1995 roku przyjęto ustawę o
izbach rolniczych, która stworzyła podstawy prawne do przeprowadzenia
demokratycznych wyborów i wyłonienia organów samorządu rolniczego. W roku
1999 po wejściu reformy ustrojowej państwa w miejsce dotychczasowych 49 izb
rolniczych powstało 16 obejmujących nowo utworzone województwa.
Zadania Izb Rolniczych:
- sporządzanie analiz, ocen, opinii i wniosków z zakresu produkcji rolnej oraz rynku rolnego i przedstawianie ich organom administracji rządowej i samorządu terytorialnego,
- występowanie do
organów administracji rządowej w województwie i organów samorządu
terytorialnego z inicjatywą w zakresie regulacji prawnych dotyczących
rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych oraz opiniowanie projektów tych
przepisów,
- prowadzenie
działań na rzecz tworzenia rynku rolnego oraz poprawy warunków zbytu
płodów rolnych i produktów rolnych,
- prowadzenie
analiz kosztów i opłacalności produkcji rolnej,
- gromadzenie,
przetwarzanie i przekazywanie informacji gospodarczych na potrzeby
producentów rolnych oraz innych przedsiębiorców,
- doradztwo w
zakresie działalności rolniczej, wiejskiego gospodarstwa domowego oraz
uzyskiwania przez rolników dodatkowych dochodów,
- podejmowanie
działań na rzecz rozwoju infrastruktury rolnictwa i wsi oraz poprawy
struktury agrarnej,
- podnoszenie
kwalifikacji osób zatrudnionych w rolnictwie,
- prowadzenie listy
rzeczoznawców oraz przyznawanie tytułów kwalifikacyjnych w zakresie
rolnictwa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
- kształtowanie i
upowszechnianie zasad etyki i rzetelnego postępowania w działalności
gospodarczej,
- działanie na
rzecz podnoszenia jakości środków i urządzeń stosowanych w działalności
rolniczej oraz na rzecz poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa w
rolnictwie,
- współdziałanie z
jednostkami prowadzącymi szkoły rolnicze, wspieranie ich działalności,
inicjowanie powstawania nowych szkół i zmian w programach nauczania oraz
współorganizowanie praktyk,
- kształtowanie świadomości
ekologicznej producentów rolnych,
- inicjowanie
działań mających na celu powoływanie i wspieranie zrzeszeń i stowarzyszeń
producentów rolnych i leśnych,
- działanie na
rzecz poprawy jakości produktów rolnych,
- promowanie
eksportu produktów rolnych,
- rozwijanie
współpracy z zagranicznymi organizacjami producentów rolnych
- współpraca z
administracją publiczną w zakresie ochrony środowiska, zdrowia i
wiejskiego dziedzictwa kulturowego.
Charczuk
Sławomir – Strzakły
Tymoszuk
Maciej- Krzewica
Węgrzyniak
Czesław – Tłuściec
Zaniewicz
Adam – Halasy
Hodziński
Krzysztof - Rogoźniczka
Panasiuk
Jerzy – Wysokie
Tym samym, w cieniu wyborów prezydenckich, w
środowisku rolniczym rozpoczęła się kolejna kampania wyborcza.
Osobiście stawiałbym na tego z Tłuśćca, ale
pozostali to również powszechnie znani i doświadczeni rolnicy oraz działacze
samorządowi czy społeczni.
Każdy, kto płaci podatek rolny staje się członkiem
Izby Rolniczej, a tym samym może głosować. Izby są samorządem rolniczym
powołanym do reprezentowania interesów rolników w rozmowach z władzami, ale ich
umocowanie prawne jest często podważane argumentem „Jaka z was reprezentacja i
jaki macie mandat zaufania społecznego skoro w wyborach do Izb bierze udział 5 do 10% uprawnionych
do głosowania?”
Pokażmy, że zależy nam na wyborze najlepszych
przedstawicieli i nie dajmy władzy powodów do użycia powyższych argumentów.
Później pilnujmy, czym się wybrańcy zajmują, a następnie rozliczmy ich z tej
działalności.
Stawmy się możliwie jak najliczniej
w lokalach wyborczych w niedzielę 31 maja 2015 r. Mieszkańcy Gminy Międzyrzec głosują w Urzędzie Gminy przy ul. Warszawskiej 20 w godzinach 8:00 –
18:00.
Izba Rolnicza – co to takiego?
To instytucja samorządu gospodarczego reprezentująca interesy rolników,
producentów rolnych, osób prowadzących gospodarstwa rolne.
Członkami samorządu rolniczego na mocy prawa są:
- osoby fizyczne i prawne, będące płatnikami podatku rolnego
- osoby fizyczne i prawne, będące płatnikami podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej
- członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych posiadający w tych spółdzielniach wkłady gruntowe
Dochody izb pochodzą głównie z odpisu w wysokości 2% od uzyskanych wpływów
z tytułu podatku rolnego. W skali kraju to ok. 25 mln. zł rocznie.
W Gminie Międzyrzec Podlaski przewidywane w budżecie wpływy z podatku rolnego
są oszacowane na 723,50 tys. zł. Wynika z tego, że na działalność Lubelskiej
Izby Rolniczej z naszych gminnych pieniędzy idzie ok. 14,5 tysięcy
złotych rocznie.
Historia Izb Rolniczych rozpoczyna się na przełomie XVIII i XIX wieku,
gdzie w krajach skandynawskich pojawiły się zalążki samorządu rolniczego.
Jednak ruch ten najprężniej rozwijał się na terenie Francji i Niemiec. W latach
1920-38 powstały izby rolnicze w większości krajów europejskich. Pierwsza Izba
Rolnicza na ziemiach polskich powstała w Poznaniu w 1895 roku, w zaborze
pruskim. W II Rzeczpospolitej Konstytucja z marca 1921 r., obok samorządu
terytorialnego, gwarantowała istnienie samorządu gospodarczego. Lubelska Izba Rolnicza powstała w 1933 r. W okresie okupacji działalność izb
wojewódzkich została zawieszona, Niemcy pozostawili jedynie biura powiatowe,
które ściągały od rolników kontyngent. Po zakończeniu II Wojny
Światowej w 1945 roku izby wznowiły swoją działalność, lecz jako odbiegające od
politycznej linii rządu i partii funkcjonowały jedynie do 1946 roku, kiedy to zostały
rozwiązane dekretem o zniesieniu izb rolniczych. Na mocy tego dekretu zadania i
majątek izb został przekazany, kontrolowanemu przez rząd Związkowi
Samopomocy Chłopskiej. Po 50-latach niebytu w 1995 roku przyjęto ustawę o
izbach rolniczych, która stworzyła podstawy prawne do przeprowadzenia
demokratycznych wyborów i wyłonienia organów samorządu rolniczego. W roku
1999 po wejściu reformy ustrojowej państwa w miejsce dotychczasowych 49 izb
rolniczych powstało 16 obejmujących nowo utworzone województwa.
Zadania Izb Rolniczych:
- sporządzanie analiz, ocen, opinii i wniosków z zakresu produkcji rolnej oraz rynku rolnego i przedstawianie ich organom administracji rządowej i samorządu terytorialnego,
- występowanie do
organów administracji rządowej w województwie i organów samorządu
terytorialnego z inicjatywą w zakresie regulacji prawnych dotyczących
rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych oraz opiniowanie projektów tych
przepisów,
- prowadzenie
działań na rzecz tworzenia rynku rolnego oraz poprawy warunków zbytu
płodów rolnych i produktów rolnych,
- prowadzenie
analiz kosztów i opłacalności produkcji rolnej,
- gromadzenie,
przetwarzanie i przekazywanie informacji gospodarczych na potrzeby
producentów rolnych oraz innych przedsiębiorców,
- doradztwo w
zakresie działalności rolniczej, wiejskiego gospodarstwa domowego oraz
uzyskiwania przez rolników dodatkowych dochodów,
- podejmowanie
działań na rzecz rozwoju infrastruktury rolnictwa i wsi oraz poprawy
struktury agrarnej,
- podnoszenie
kwalifikacji osób zatrudnionych w rolnictwie,
- prowadzenie listy
rzeczoznawców oraz przyznawanie tytułów kwalifikacyjnych w zakresie
rolnictwa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
- kształtowanie i
upowszechnianie zasad etyki i rzetelnego postępowania w działalności
gospodarczej,
- działanie na
rzecz podnoszenia jakości środków i urządzeń stosowanych w działalności
rolniczej oraz na rzecz poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa w
rolnictwie,
- współdziałanie z
jednostkami prowadzącymi szkoły rolnicze, wspieranie ich działalności,
inicjowanie powstawania nowych szkół i zmian w programach nauczania oraz
współorganizowanie praktyk,
- kształtowanie świadomości
ekologicznej producentów rolnych,
- inicjowanie
działań mających na celu powoływanie i wspieranie zrzeszeń i stowarzyszeń
producentów rolnych i leśnych,
- działanie na
rzecz poprawy jakości produktów rolnych,
- promowanie
eksportu produktów rolnych,
- rozwijanie
współpracy z zagranicznymi organizacjami producentów rolnych
- współpraca z
administracją publiczną w zakresie ochrony środowiska, zdrowia i
wiejskiego dziedzictwa kulturowego.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz